Antibiotikų Profilaktika

Vaikų odontologas - Justas Viršilas

.

Neįmanoma nuspėti, kada rizikos grupėje esantis pacientas įgis infekciją, todėl jiems yra taikoma antibiotikų (AB) profilaktika. Šios gairės (peržiūrėtos 2014 metais) padės gydytojams apsispręsti, reikia AB ar ne.

Bakteremiją gali sukelti net tokios paprastos rutininės procedūros kaip dantų valymas šepetėliu, siūlu ar tiesiog kramtymas. Nepaisant to, antibiotikai skiriami tik atliekant tam tikras odontologines procedūras rizikos grupės pacientams.

Svarbu žinoti, jog:

• Infekcinis endokarditas dažniau pasireiškia pacientams, užsiimantiems kasdienine veikla nei atliekant odontologines procedūras (kasdieninė veikla - dantų valymas šepetėliu, siūlu, naudojantis dantų krapštuku, vandens irigatoriumi).
  • Profilaktika apsaugo tik ypač retais atvejais, net jei antibiotikai veikia 100 proc.
  • Asmeninė burnos higiena yra žymiai svarbesnė ir apsaugo geriau nei profilaktika antibiotikais.
  • AB profilaktika reikalinga tik didžiausios rizikos pacientams. Šios rizikos pacientams AB skiriami atliekant visas odontologines procedūras.

Kasdieninės dantų valymo procedūros gali sukelti bakteremiją, tačiau procedūrų vengimas dar labiau padidina riziką ir galimas komplikacijas.

Infekcinio endokardito profilaktika skiriama šiems pacientams:

• Turintiems protezuotą širdies vožtuvą;
  • Jau patyrusiems infekcinį endokarditą;
  • Turintiems įgimta širdies ydą:
    • Negydytą cianotinę širdies ydą;
    • Gydytą įgimtą širdies ydą, jei buvo protezuotas širdies vožtuvas, kai buvo atliekama chirurginė operacija arba atlikta procedūra kateteriu, praėjus mažiau nei 6 mėn.
    • Gydytą širdies ydą, tačiau esant defektams (ne visiškai išgydytą)
  • Pacientams su transplantuota širdimi, kuriems vystosi valvulopatija.

Rizikos grupės pacientams antibiotikai skiriami atliekant visas odontologines procedūras, kuriose yra kontaktas su periapikaliniais audiniais, gleivine. Profilaktikos taikyti nereikia: rutininė anestetikų injekcija pro sveiką gleivinę, atliekant rentgeno nuotraukas, uždedant išimamus protezus ar ortodontinius aparatus, breketus, vykstant fiziologinei dantų kaitai, kraujuojant dėl traumos iš lūpos ar gleivinės.

Antibiotikų dozės: